fbpx Skip to content

Top-down- vs. Bottom-up-planlægning

insightsoftware -
15 april 2021

insightsoftware is a global provider of reporting, analytics, and performance management solutions, empowering organizations to unlock business data and transform the way finance and data teams operate.

04 2021 Is Blog Top Down Vs Bottom Up Planning Blog

Alle succesrige virksomheder har én vigtig egenskab til fælles: planlægning. For at starte og vedligeholde en profitabel forretning skal der implementeres omhyggelige og gennemtænkte strategier på tværs af alle divisioner. Top-down- og bottom-up-planlægning er to af de mest almindelige strategier, der findes i moderne virksomheder.

Ved første øjekast ser top-down-planlægning og bottom-up-planlægning ud til at være modsætninger. Top-down-planlægning har til formål at tage en virksomhed fra generelle bestræbelser til specifikke mål, hvorimod bottom-up-planlægning er en taktik, der synkroniserer specifikke mål til en generel ramme. Men som du vil se i denne artikel, går disse to modsatrettede strategier ofte hånd i hånd i praktiske anvendelser.

Det kunne være overvældende at vælge den rigtige planlægningstilgang, især for en ny virksomhed. insightsoftware leverer en fremragende løsning, der inkorporerer økonomisk, driftsmæssig og menneskelig planlægning i en enkelt brugergrænseflade. Denne planlægningssoftware strækker sig ud over direktørens kontor og giver enhver beslutningstager mulighed for positivt at påvirke virksomhedens retning. Som du vil lære i denne artikel, skal der være buy-in fra medarbejderne for at en plan kan blive gennemført med succes.

Top-down-planlægning

Som navnet antyder, top-down strategisk planlægning starter fra toppen af virksomhedens hierarki. Ledelsen udvikler en altomfattende ramme, der inkluderer mål, der er afgørende for virksomhedens succes. Disse mål kommunikeres derefter ned i kommandokæden og former arbejdsgangen i hver afdeling. Det er overladt til frontlinjemedarbejderne at udvikle detaljerne om, hvordan man opnår målet.

Top-down-planlægning tager markedsøkonomi i betragtning, og den bekymrer sig ikke om detaljerne om at nå målene. I top-down strategisk planlægning er målene sat til at adressere det større billede og langsigtede planer for virksomheden.

Bottom-up-planlægning

Bottom-up strategisk planlægning starter fra medarbejderne på frontlinjen. I stedet for at blive kommunikeret ned fra ledelsen, kommunikeres mål op fra de enkelte afdelinger. Hver division får mulighed for at identificere sit potentiale for vækst. Filosofien bag denne metode er, at hver sektor kender deres arbejdsgang bedst og kan udvikle mere meningsfulde og opnåelige mål. De mål, der kommunikeres op til ledelsen, analyseres af lederne og omdannes til en sammenhængende plan for hele virksomheden.

Bottom-up-planlægning tager mikroøkonomien i hver del af virksomheden i betragtning. Målene er sat til at imødekomme de nuværende og fremtidige krav fra hver division. Bottom-up strategisk planlægning begrænser ikke de enkelte arbejdere med abstrakte og immaterielle mål for hele virksomheden. Den fokuserer på at give hver afdeling af organisationen mulighed for at definere, hvordan de ønsker at komme videre.

Det er en langvarig og kedelig procedure at finde ud af, hvilken planlægningsmetode der fungerer bedst for en virksomhed eller et marked. insightsoftwares samarbejdsbaserede og effektive løsninger har til formål at gøre denne proces lettere.

Selvom top-down- og bottom-up-planlægning er meget forskellige metoder, spiller de begge afgørende roller i en virksomheds vækst. Top-down strategisk planlægning anvendes ofte på virksomheder, der er i deres tidlige stadier, mens bottom-up strategisk planlægning typisk implementeres i etablerede virksomheder. Top-down-tilgangen styrer en virksomhed i en generel retning, som markedet efterspørger, mens bottom-up-tilgangen giver en detaljeret retningslinje for hvert tandhjul i maskinen.

Denne artikel er ikke skrevet for at sætte én strategi op imod den anden. Det handler ikke om top-down- vs bottom-up-planlægning, men om hvordan en virksomhed kan udnytte begge strategier på det rigtige tidspunkt til at være førende blandt sine konkurrenter.

Integrated Continuous Planning Resource Center

View Now

Top-down- og bottom-up-planlægning har begge fordele og ulemper. Det er op til virksomhedsledere at beslutte, hvilken planlægningsstil der fungerer bedst for virksomheden. Her fremhæver vi et par vigtige fordele og ulemper ved hver strategi:

Fordele og ulemper ved top-down-planlægning

En af de vigtigste fordele ved top-down-planlægning er, at mål kan sættes hurtigt for hele virksomheden. Der er ingen spildtid på at analysere hver afdelings præstationer, og ledelsen kan hurtigt implementere virksomhedens mål.

En af de andre bemærkelsesværdige fordele ved top-down-planlægning er, at dens mål er globale. Fordi direktiverne kommer fra lederen af organisationen, sendes der en sammenhængende og ensartet besked til alle afdelinger. Det betyder, at der ikke kræves en ekstra indsats for at tilpasse hver afdelings bestræbelser.

Men top-down strategisk planlægning har også sine ulemper. Selvom denne metode er inkluderende og hurtig at implementere, bliver virksomhedens mål måske ikke accepteret af ledere i alle afdelinger. Beslutningstagere bør ikke blive overrasket over at opdage, at top-down-planlægning ikke giver de forventede resultater i alle afdelinger.

Fordele og ulemper ved Bottom-up-planlægning

En af de største fordele ved Bottom-up-planlægning er, at fordi den genereres på afdelingsniveau, resulterer den i en højere engagementsrate fra medarbejderne. I bottom-up-planlægning er hver nøgleresultatindikator (KPI) blevet omhyggeligt udformet for at hjælpe afdelinger med at nå deres potentiale. I denne tilgang føler medarbejderne mere kontrol over fremtiden for deres job.

En af de andre væsentlige fordele ved bottom-up-planlægning er, at implementeringen af mål har en højere succesrate. I denne planlægningsstil samarbejder hver afdeling inden for sig selv for at skabe meningsfulde mål. Det skaber et miljø, hvor den enkelte medarbejder føler mere ansvar for at nå målene, der er større chance for, at målene nås, og de ønskede resultater opnås. Derudover kræves der ingen ekstra indsats af hver afdeling for at omdanne et globalt mål til meningsfulde KPI’er.

Det er dog værd at bemærke, at i lighed med top-down-planlægning har bottom-up strategisk planlægning også sine ulemper. Fordi målene er fastsat af hver undersektion af organisationen, vil ledelsen skulle arbejde hårdere for at samle hver tilgang til en enkelt virksomhedsdækkende besked.

Mange virksomheder kæmper for at holde kursen efter den indledende målsætning; det er almindeligt at definere et mål og komme videre. Men mål kræver pleje. Kursændringer baseret på nye data er afgørende for succes. insightsoftware leverer altomfattende planlægningsløsninger, der sikrer en hurtig reaktion på eksterne og interne ændringer.

6 Best Practices for Continuous Planning

Learn More

Eksempler på top-down- vs. bottom-up-planlægning

Lad os bruge en simpel analogi for bedre at forstå top-down og bottom-up planlægning: madlavning. Hvordan beslutter du, hvad du skal lave til aften?

I et top-down-planlægningsscenarie har du en ernæringsplan. Din diætist har givet dig vejledning om, hvor meget protein, fedt og kulhydrater du skal indtage. Det er et vigtigt, men generelt mål. Selvom det giver dig en retningslinje, mangler det detaljer. Hvilke råvarer skal du købe? Hvilke opskrifter skal du følge?

I et bottom-up-planlægningsscenarie har du ikke en ernæringsplan. Så før hvert måltid starter du ved dit køleskab og spisekammer. Du vurderer, hvad du har på lager eller tilgængeligt for dig fra en nærliggende købmand. Ud fra disse oplysninger udvikler du en madplan. Men er det et sundt måltid? Spiser du nok af hver fødevaregruppe?

Du kan se, at ingen af disse planer er fuldstændige, når de står alene. Men hvad nu hvis vi samlede de to begreber? Hvad hvis du, når du vurderede varerne i dit køleskab, overvejede, hvilken fødevaregruppe hver enkelt vare tilhørte? Denne tilgang vil give dig mulighed for at tilberede et måltid, der følger diætistens retningslinjer, mens der tages højde for tilgængelighed. Det er den perfekte løsning!

Denne nye planlægningsstrategi kaldes en modstrømsprocedure. Vi vil diskutere denne nye metode i detaljer i slutningen af det næste eksempel.

Lad os udforske et eksempel i detailsektoren: en detailkæde, der sælger børnetøj. I en top-down-planlægningstilgang identificerer detailkædeejeren, efter omhyggelig analyse af virksomhedsdækkende salgsdata, virksomhedens bedst sælgende vare: overalls til børn. Den sætter derefter måltal for salg af denne vare baseret på forventet efterspørgsel. Dette mål kommunikeres derefter til hver region og afdeling.

I en bottom-up-planlægningstilgang sætter hver afdeling deres egne mål. En afdeling i Nordamerika sætter mål for deres bedst sælgende vare, som er overalls. En anden afdeling i Centraleuropa sætter deres mål for at minimere materialespild. I bottom-up-planlægningsmetoden er detaljerne for hvert mål meget mere definerede. Det betyder, at den nordamerikanske afdeling vil sætte delmål om at sælge et vist antal overalls i en bestemt størrelse, og den centraleuropæiske afdeling vil opstille delmål for at optimere indkøb og materialebearbejdning. Disse mål og delmål kommunikeres til detailkædens ejer og udvikles til et globalt og generisk mål – maksimering af profit.

Begge strategier kan føre til succes; de bedste resultater opnås dog, når de to metoder kombineres i en modstrømsprocedure. I dette eksempel ville en modstrømsprocedure betyde, at alle filialer vil have et fælles mål kommunikeret fra toppen – maksimere profit ved salg af overalls – men detaljerne i dette mål bestemmes af hver filial. Det betyder, at den nordamerikanske og centraleuropæiske afdeling vil have forskellige målværdier for antal solgte overalls. Salgsmålet vil afhænge af krav fra hver region. I denne model er den nordamerikanske filial fri til at bruge nye markedsføringstaktikker til at øge det samlede salg i en række forskellige størrelser, og den centraleuropæiske filial vil have mulighed for at øge sin fortjenstmargen ved at reducere materialespild. I dette scenarie spiller begge grene en effektiv rolle i virksomhedens makroramme, mens de bevarer autonomi.

Modstrømsprocedure

Modstrømsprocedure kombinerer de bedste kvaliteter ved hver planlægningsmetode for at skabe et mere gennemførligt mål. I denne tilgang er rammerne sat fra toppen, men de evalueres af hver division og revideres til en trin-for-trin-plan. Med andre ord – målene defineret af ledelsen bliver forfinet af frontlinjeafdelinger.

De vigtigste fordele ved modstrømsmetoden er:

  1. Medarbejdere føler sig mere forbundet med virksomhedens mål.
  2. Mål er mere opnåelige og i overensstemmelse med virksomhedens muligheder.
  3. Mål er mere koordineret på tværs af divisioner.

Hos insightsoftware forstår vi, at ikke to organisationer er ens. Enhver planlægningsstrategi, der er fremhævet i denne artikel, vil kræve tid og kræfter for at producere ønskværdige resultater. insightsoftwares budget- og planlægningsværktøj, som tilbyder en samarbejdsbaseret og integreret løsning, kan reducere den tid, det tager at udvikle og implementere en planlægningsstrategi markant. Hvis du er interesseret i at tale med en af vores budget- og planlægningsspecialister, så kontakt os her.

4 Things To Look For In A Financial Planning Solution

4 Things to Look for in a Financial Planning Solution

Download Now: