18 bedste KPI’er og målinger for den agile administrerende direktør
Hvad er en CEO-KPI?
En administrerende direktør (CEO) nøgleresultatindikator (KPI) eller måling er et relativt præstationsmål, som en CEO kan bruge til at træffe informerede beslutninger. Afhængigt af virksomhedens størrelse kan en administrerende direktørs rolle variere meget. Der er dog én ting, som de alle har til fælles. De er den højest rangerende direktør i virksomheden og træffer strategiske beslutninger på højt niveau, der udstikker kursen for virksomheden. Ved at overvåge finansielle, operationelle og personalemæssige målinger kan en administrerende direktør identificere en virksomheds styrker og svagheder og udnytte disse til deres fordel.
Denne artikel vil skitsere de vigtigste finansielle, driftsmæssige og personaleresultatindikatorer, en CEO skal spore i 2021, samt fordelene ved at spore disse ved hjælp af et dashboard for at strømline rapporteringsprocessen.
Finansielle KPI’er for CEO’s Dashboard
En CEO kan ikke træffe store beslutninger, der vil påvirke virksomhedens fremtid uden at tage økonomien i betragtning. Her er de finansielle KPI’er, som den administrerende direktør bør holde øje med, fra den daglige driftsøkonomi til budgettering af store kapitaludgifter (CAPEX):
- Quick ratio (syretest): Administrerende direktører bliver ofte sat i en position, hvor de hurtigt skal tjekke virksomhedens finansielle helbred. Som regel vil en CEO bruge quick ratio til det. Denne CEO-måling kontrollerer, om en virksomhed kan dække sin kortsigtede gæld ved hjælp af sine nuværende aktiver. Dette betragtes formentlig som den mest konservative metode til at kontrollere en virksomheds finansielle sundhed. En lidt mere lempelig CEO-måling ville være Aktuelt forhold. Du kan læse mere om finansielle KPI’er her.
Quick ratio = (kontanter + omsættelige værdipapirer + debitorer)/Kortsigtet gæld
- Driftsmæssigt cash flow (OCF): Som administrerende direktør i en virksomhed bør du være meget fortrolig med virksomhedens OCF. Denne CEO-måling bruges til at måle, hvor mange penge en virksomhed genererer fra sin igangværende drift. Mange administrerende direktører vil bruge denne resultatmåling til at evaluere præstationen af en virksomheds kerneforretningsaktiviteter. En voksende OCF indikerer forretningssucces, men giver også mulighed for yderligere ekspansion. På den anden side kan en faldende OCF indikere, at en virksomhed skal ændre sin kerneforretningsstrategi.
OCF = EBIT + afskrivninger – skatter – ændring i driftskapital
- Samlet gæld-til-egenkapital-forhold: Denne finansielle nøglemåling måler de forpligtelser, som en virksomhed har i forhold til aktionærens egenkapital. Denne finansielle måling fungerer som en kontrol for at se, hvor meget gæld der bruges til at fremme vækst. Et forhold større end én indikerer, at virksomheden har mere gæld, end egenkapitalen kan dække i tilfælde af en nedtur. Som sådan kan det konkluderes, at jo højere forholdet er, jo højere er risikoen for aktionærerne.
Samlet gæld-til-egenkapital = (kortfristet gæld + langfristet gæld)/Aktionærens egenkapital
- Arbejdskapital: Har din virksomhed kontanter til rådighed til at finansiere vækst? Det kan du tjekke med CEO-målingen arbejdskapital. Arbejdskapital repræsenterer forskellen mellem en virksomheds omsætningsaktiver og deres kortsigtede gæld. Denne måling kan også bruges til at måle en virksomheds likviditet, operationelle effektivitet og kortsigtede finansielle sundhed. En positiv arbejdskapital repræsenterer en virksomhed med god finansiel status med potentiale for vækst, hvorimod en negativ værdi kan betyde finansielle vanskeligheder, der kan føre til misligholdelse eller i alvorlige tilfælde, konkurs.
Arbejdskapital = Omsætningsaktiver – Kortsigtet gæld
- Egenkapitalafkast (ROE): Som administrerende direktør for en virksomhed er en af dine primære opgaver at sikre, at dine aktionærer er glade. Det er ofte lettere sagt end gjort. CEO-KPI’en ROE kan hjælpe med at spore denne præstation. Den måler rentabiliteten af en virksomhed med hensyn til aktionærens egenkapital. Som en tommelfingerregel bør investorer betragte alt mindre end 10 procent som et dårligt afkast: Til sammenligning er S&P 500’s langsigtede gennemsnitlige afkast 14 procent og har sandsynligvis mindre forbundet risiko.
Egenkapitalafkast = Nettoindkomst/Gennemsnitlig egenkapital
- Vækst i omsætning: Som administrerende direktør står du til ansvar over for bestyrelsen, hvilket i sidste ende betyder, at du står du til ansvar over for selskabets aktionærer. Hvad vil de se? Vækst. Vækst i omsætning er en af de grundlæggende KPI’er, som en administrerende direktør bør spore. Dette bør spores på måneds-, kvartals- og årsbasis.
Omsætningsvækst = ((Vækst i nuværende periode – Vækst i forrige periode)/Vækst i forrige periode) * 100 % - Bruttoavancemargin: Denne finansielle måling er perfekt til et CEO-KPI-dashboard. Det bruges til at beregne, hvor rentable en virksomheds produkter er. Du kan se, hvordan det udregnes, i formlen nedenfor. Det er vigtigt at huske, at der er brug for, at der er indbygget en sund fortjenstmargen i produkter, for at opnå en nettofortjeneste.
Bruttoavancemargin = (Total omsætning – omkostninger ved solgte varer)/Samlet omsætning
- Nettooverskudsmargen: Målet for enhver virksomhed er at skabe overskud (medmindre du er en non-profit, selvfølgelig). CEO-resultatmålingen nettooverskudsmargen bruges til at måle en virksomheds rentabilitet i forhold til dens omsætning. Dette er uden tvivl den vigtigste finansielle måling på en CEOs KPI-dashboard. Denne resultatmåling bør spores sammen med bruttomargin og driftsomkostninger for at sikre, at der genereres nok penge fra salg, og at driftsomkostningerne ikke tærer for langt ind i rentabiliteten.
Nettooverskudsmargen = (samlet omsætning). – Omkostninger til solgte varer – Driftsomkostninger – Andre udgifter – Renter – Skatter)/Samlet indtægt
Finansiel KPI-software giver virksomheder forudbyggede CEO KPI-skabeloner, der er klar til brug med det samme. Hver virksomhed opererer selvfølgelig forskelligt, og der vil være tidspunkter, hvor din administrerende direktør ønsker at se tilpassede KPI’er. Det kan være svært og tidskrævende at oprette meningsfulde CEO-KPI’er. Hos insightsoftware har vi samlet en liste over KPI-overvejelser for at hjælpe din KPI-oprettelsesproces.
Sådan udvikler du en KPI til et CEO-KPI Dashboard
Som vi nævnte tidligere, vil CEO’er i forskellige brancher have forskellige specifikke KPI’er, de bør overvåge regelmæssigt. Dette afsnit vil guide dig gennem den tankeproces, der kræves for at skræddersy en KPI til dine behov.
- Hav et mål. Dette er det mest grundlæggende aspekt af din KPI-oprettelsesproces. Hvad prøver du at opnå? Hvad kan måle denne præstation? Husk, at dette mål ikke må være subjektivt. Det skal kunne vurderes numerisk.
- Brug en holistisk tilgang. Hvordan vil denne nye KPI påvirke virksomheden? Vil sporing af disse data skabe synergier mellem afdelinger? Eller vil det få dem til at konkurrere med hinanden? Ideelt set bør en stærk KPI hjælpe hele virksomheden med at bevæge sig mod sine mål.
- Tilpas efter virksomhedens processer. Du kan oprette så mange KPI’er, som du vil, men hvis de ikke stemmer overens med virksomhedens processer, vil det gøre indsamlingen af data vanskelig. Det er bedste praksis at integrere resultatmålingerne i den eksisterende virksomhedsramme. Dette reducerer de marginale omkostninger ved dataindsamling og reducerer implementeringstiden eksponentielt.
- Skab en virksomhedskultur. De mål, du sætter, vil påvirke kulturen i en virksomhed. Indsamling af data og opstilling af mål vil yderligere fremhæve denne kultur. Derfor er det vigtigt at skabe en KPI, der påvirker arbejdspladsens dynamik positivt og opmuntrer folk til at gøre ting, der vil hjælpe med at forbedre virksomheden.
- Kompilering af data og rapportering af dem. Dette er langt det mest kritiske aspekt ved oprettelse af KPI. Hvis du har fulgt alle ovenstående trin, er der brugt meget tid og kræfter på at skabe denne nye CEO KPI. Denne resultatmåling er dog kun nyttig, hvis du kan indsamle og fortolke dataene på en meningsfuld måde. Det er her et KPI-dashboard kan implementeres for at strømline og automatisere dataindsamlingen og -behandlingen.
- Tag informerede beslutninger. Det er det egentlige mål med din KPI. Hjælper den nye resultatmåling, som du har oprettet, med at træffe bedre beslutninger? Kan du parre det med andre målinger for at få et bedre billede af, hvad der sker i virksomheden?
Dette burde give dig et solidt grundlag for at skabe dine egne brugerdefinerede KPI’er, samt en forståelse af, hvor meget tid og energi der går til at oprette en meningsfuld resultatmåling. Som du kan se, er det meget nemmere at holde sig til de gennemprøvede resultatmålinger, medmindre du absolut har brug for at oprette et nyt mål.
5 Things Not to do When Choosing a Financial Reporting Tool
Learn MoreDe vigtigste drifts-KPI’er for CEO’en
En administrerende direktør varetager typisk ikke den daglige drift af en virksomhed. Det overlades til driftsafdelingen og virksomhedslederen. Når det er sagt, bør den administrerende direktør stadig være klar over, hvor godt virksomheden fungerer. Her er eksempler på de CEO-KPI’er for drift, som du bør spore på dit dashboard i 2021:
- Produktionsmængde: Når du kører en storstilet operation med mange forskellige komponenter, bliver optimering meget sværere. Alle produktionsvirksomheder ønsker at kende den samlede produktion, de kan opnå, også kendt som produktionsmængde. Denne CEO-måling hjælper ledelsen med at sikre, at de har tilstrækkelig kapacitet, når det kommer til at formidle nye kontrakter, og hjælper driftsledere med at identificere flaskehalse i fremstillingsprocessen. Produktionsmængden kan øges ved at reducere nedetiden for udstyr, forbedre vedligeholdelsesstrategier, reducere antallet af produktionstrin osv.
Produktionsmængde = Producerede enheder/tid
- Aktiv udnyttelsesgrad: Denne CEO-KPI kan anvendes på ethvert virksomhedsaktiv, uanset om det er et stykke maskineri, en produktionslinje eller et køretøj. Denne nøgleresultatmåling sporer den procentdel af tid, hvor et virksomhedsaktiv faktisk bliver brugt. Dette er meget vigtigt af hensyn til CAPEX. Giver det mening at tilføje en produktionslinje, når de eksisterende linjer kun bliver brugt 50 procent af tiden? Skal du købe ekstra køretøjer til flåden? Eller kan deres planlægning optimeres?
Udnyttelsesgrad for aktiver = brugt tid/samlet tid
- Pladsudnyttelsesgrad: Fast ejendom og plads er en væsentlig del af en virksomheds driftsudgifter. En høj pladsudnyttelsesgrad vil føre til forholdsmæssigt lavere driftsomkostninger og til gengæld en bedre nettooverskudsmargin. Selvom denne måling ikke behøver at være i fokus på et CEO-KPI-dashboard, bør den være let tilgængelig for periodiske kontroller. Ligesom aktivudnyttelsesgrad-KPI’en bør pladsudnyttelsen konsulteres, før nogen større CAPEX finder sted.
Pladsudnyttelsesgrad = anvendt areal/samlet areal
- Afkast af annonceudgifter (ROAS): De fleste virksomheder bruger store summer på annoncering. Hvis du hælder penge ind i dit annoncebudget, vil du gerne sikre dig, at det er omkostningseffektivt, ikke? Denne CEO-KPI sporer indtjening i forhold til annonceudgifter for at hjælpe med at måle, hvor godt dine kampagner klarer sig. Denne resultatmåling bruges bedst sammen med andre målinger som pris pr. klik, samtalefrekvens og trafikrater.
ROAS = Indtjening/annonceringsomkostninger
- Pris pr. anskaffelse: Som virksomhed har du kunder. Er du klar over, hvor meget det koster at anskaffe hver af disse kunder? CEO-målingen pris-per-anskaffelse måler den gennemsnitlige pris for at anskaffe en kunde, men giver også indblik i andre aspekter af, hvor godt virksomheden fungerer. Den kan bruges til at evaluere specifikke marketingkampagner, salgsrepræsentanters ydeevne og organisk vækst.
Pris pr. anskaffelse = Samlet beløb brugt/konverteringer
Nu bør du have en generel forståelse af finansielle CEO-KPI’er, driftsmæssige CEO-målinger, og hvordan du udvikler KPI’er, der er skræddersyet til dine behov. Når det så er sagt, behøver du ikke at genopfinde den dybe tallerken. Vi vil tale om fordelene ved at bruge rapporteringssoftware og forudbyggede CEO KPI-skabeloner.
Effektiviser din rapportering med CEO Reporting Software
Sporing og styring af KPI’er kan være en meget besværlig opgave, der tærer på ressourcer og øger driftsudgifterne. Det betyder ikke, at du skal stoppe med at spore KPI’er, men måske er der brug for en mere effektiv tilgang. Hos insightsoftware har vi en passion for effektivitet. Derfor har vi skabt specialiseret rapporteringssoftware, der er designet til at administrere, spore og rapportere KPI’er på et konsolideret dashboard. Her er nogle af de måder, hvorpå vores software kan strømline din rapporteringsproces:
- Interface med andre tjenester. Alle virksomheder frygter at implementere nye systemer, da det fører til nedetid og faste omkostninger. Med insightsoftware behøver du ikke bekymre dig om det. Vores softwareløsning kan interface med din eksisterende ERP og automatisk indsamle relevante data.
- Datakonsolidering. insightsoftwares KPI-dashboard samler alle dine data på én central placering, og gør dem tilgængelige via en brugervenlig grænseflade.
- Forudbyggede KPI-skabeloner. Som vi nævnte tidligere, kræver udvikling af KPI’er og oprettelse af et dashboard en masse tid og kræfter. Vores rapporteringsløsninger leveres klar til brug med forudbyggede CEO-KPI-skabeloner.
- Generer rapporter med det samme. Efter vores mening er det latterligt, at hærskarer af revisorer arbejder på højtryk for at lukke hvert kvartal. Hvorfor ikke automatisere denne proces? At have alle dine data konsolideret til én lokation med live-opdateringer betyder, at der kan genereres opdaterede rapporter med det samme.
Det burde være meget tydeligt, at brug af en rapporteringssoftwareløsning kan reducere byrden på dit regnskabsteam i høj grad og sikre, at den administrerende direktør har den mest aktuelle information til at træffe datadrevne beslutninger. Hvis du er interesseret i en gratis demonstration af, hvordan vi kan hjælpe med at effektivisere din rapporteringsproces, kan du kontakte os her.
Top 5 Excel Tips & Tricks Every Finance Manager Should Know
Download NowBemandings-KPI’er for den moderne administrerende direktør
Det kan ofte være en meget vanskelig opgave at finde den rigtige person til det rigtige job. Det kan være endnu sværere at fastholde en god medarbejder. Lad os ikke glemme styring af arbejdsbyrder og tidsplaner. Bemanding er svært i de bedste tider, men vi er her for at hjælpe. Se disse eksempler på CEO-KPI’er for personalechefer, som du bør spore i dit KPI-dashboard:
- Udnyttelsesgrad for medarbejdere: Arbejder dine medarbejdere hårdt? Eller arbejder de næsten ikke? Denne CEO-resultatmåling bruges almindeligvis af professionelle tjenester og konsulentfirmaer til at spore, hvor fakturerbare medarbejdere er. Det er uundgåeligt, at medarbejderne bliver nødt til at opkræve nogle timer for ikke-fakturerbare opgaver, men ideelt set bør denne rate være så tæt på 100 procent som muligt.
Medarbejderudnyttelsesgrad = Antal fakturerbare timer/Samlet antal timer registreret
- Høj præstationsomsætningshastighed: Ansættelse falder ikke ind under den administrerende direktørs ansvar. Når det er sagt, ved vi alle sammen, hvor svært det er at ansætte nogen. Når du endelig ansætter den “perfekte person”, vil du gerne have dem til at blive i virksomheden så længe som muligt. Denne CEO-måling bruges til at måle, hvor godt din virksomhed bevarer sine bedste medarbejdere. Denne måling kan også bruges til direkte at evaluere effektiviteten af nyligt implementerede programmer til fastholdelse af medarbejderne som f.eks. aktieoptioner.
Høj præstationsomsætningshastighed = Højest præsterende, der forlod virksomheden/gennemsnitligt antal Højest præsterende
- Kvinder-til-mænd-forhold: Miljø-, social- og virksomhedsledelse (ESG) bør være på enhver administrerende direktørs radar, da den hurtigt er kommet i centrum i løbet af de sidste par år. En af de enkleste måder at se på en virksomheds ESG er ved at se på dens arbejdsstyrke. Er der en jævn balance mellem kvindelige/mandlige ansatte? Har dette forhold ændret sig gennem årene? Ideelt set bør kvinder-til-mænd-forholdet være så tæt på 1:1 som muligt.
Kvinder-til-mænd-forhold = Antal kvindelige ansatte: Antal mandlige ansatte
- Etnisk diversitet: Som navnet antyder, bruges denne CEO-måling til at måle den etniske diversitet på en arbejdsplads. Som de fleste administrerende direktører allerede ved, kommer innovation fra mennesker med forskellige perspektiver, der samarbejder med hinanden. En af de bedste måder at fremme denne innovation på er gennem etnisk mangfoldighed på arbejdspladsen.
Etnisk diversitet-forhold = antal ansatte i etniske minoriteter/samlet antal ansatte
- Kundefeedback-bedømmelser: Kunderelationer er af største betydning i erhvervslivet. Du bør prøve at få kundetilfredshedsfeedback efter hver gennemført transaktion. Denne information er vigtig af flere årsager: Tilfredse kunder vil generere henvisninger eller potentielt blive tilbagevendende kunder, og kundetilfredshed kan knyttes til medarbejdertilfredshed. For bedst at se værdien af god kundeservice er det bedst at bruge denne CEO-resultatmåling sammen med andre resultatmålinger, der sporer henvisninger, og hvor mange kunder der vender tilbage en anden gang.
Mange ledere på CEO-niveau har en tendens til at glemme, at “mennesker er deres største aktiv”, og selvom det er vigtigt at forsøge at optimere disse bemandings-KPI’er, bør ledere være forsigtige med ikke at behandle disse KPI’er som afkrydsningsfelter, der bliver afkrydset, efterhånden som kravene er opfyldt. Bemandings-KPI’er bør hjælpe dig med at sætte mål, du skal stræbe efter, men ikke bestemme, hvem du ansætter.
Det er ikke nogen let opgave at være administrerende direktør for en virksomhed. Dine beslutninger påvirker i sidste ende den retning, en virksomhed tager, uanset om det er på godt eller ondt. I sidste ende er alle mennesker; du kan kun træffe beslutninger efter bedste evne. Med KPI’er og et dashboard kan du i det mindste træffe velinformerede, datadrevne beslutninger.
Vi håber, at du har nydt at lære om de bedste CEO-KPI’er for 2021, hvordan du opretter dine egne KPI’er, og hvordan du kan effektivisere din rapporteringsproces med en rapporteringssoftwareløsning. Kontakt os, hvis du har spørgsmål eller er interesseret i at tale med en rapporterings- og KPI-ekspert.